آشنایی با مرکز رشد
آشنایی با مرکز رشد
آشنایی با مرکز رشد | |||
تعاریف : واحد فناورواحدهای دارای هویت مستقل از مرکز رشد بوده که با توجه به اساسنامه و یا سایر اسناد قانونی در زمینه تحقیقات کاربردی و توسعه ای، طراحی مهندسی، مهندسی معکوس، انتقال فناوری، ارائه خدمات تخصصی میباشند و در جهت تجاری کردن نتایج تحقیقات فعالیت می نمایند. این واحدها شامل شرکتهای خصوصی، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و یا مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه یا دستگاههای اجرایی هستند. دوره پیش رشد دورهای حداکثر ۶ ماهه است که در آن به افراد و یا گروههای مستعدی که دارای ایده های نوآورانه صنعتی هستند، مشاوره و آموزشهای لازم برای آشنایی با بازار، شناسایی گروه کاری، تثبیت ایده کاری و ایجاد هویتهای حقوقی مستقل داده می-شود. در صورت موفقیت در این دوره و کسب هویت مستقل حقوقی، واحدهای نوپا میتوانند متقاضی اسکان رسمی در مرکز رشد شوند. زمان این دوره با تصویب مدیر مرکز تا ۹ ماه قابل افزایش است . دوره رشد دورهای است حداکثر ۳ ساله که طی آن واحدهای فناوری مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشد یافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز رشد خارج میشوند. زمان این دوره با تصویب هیأت امنا تا ۵ سال قابل افزایش است. ایده فناورانه طرح یا ایده ی بازار پسند (marketable) که اجرای آن مبتنی بر تحقیقات و فناوری باشد برای تولید و یا دستیابی به دانش فنی به کار گرفته می شود و محور فعالیت های علمی و اقتصادی واحدهای فناوری است . طرح کسب و کار طرح کسب و کار سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی را مشخص میکند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی ، نیازها ، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند. طرح هم برای صاحب آن و هم برای حمایت کنندگان مالی آن، به دلایل زیر لازم است: ۱) مالک درباره هدف خود از کسب و کار و منابعی که برای آن نیاز دارد به دقت فکر کند. این موضوع در برآورد میزان سرمایه مورد نیاز، به وی کمک خواهد کرد. ۲) حمایت کنندگان ما تاریخچه : تاسیس اولین مرکز رشد جهان به سال ۱۹۵۹ میلادی در نیویورک برمی گردد. در این سال ژوزف مانسکو تاجر آمریکایی با خرید یک ساختمان بزرگ قدیمی تصمیم داشت آن را پس ازتعمیر، به یک مستاجر اجاره دهد اما متوجه شد که ساختمان مزبور بزرگ تر از آن است که یک مستاجر به تنهایی ازعهده هزینه های آن برآید. لذا تصمیم گرفت که آن را به مستاجران متعددی اجاره دهد تا بتواند از این طریق درآمدزایی نماید. مانسکو بعداز یک سال ۲۰ تا ۳۰ مستاجر داشت که حدودا ده هزار متر مربع از فضای مجموعه را اجاره نموده بودند. این مرکزهنوز هم فعال است و با نام مرکز صنعتی باتاویا شناخته می شود و حدودا هزار نفر در آن به کار مشغولند. اما ایده اصلی مراکز رشد و شکل گیری انکوباتورها به دوران رکود آمریکا در دهه ۱۹۷۰ باز می گردد که بسیاری از شرکتهای بزرگ کارکنان خود را برکنار می نمودند. دولت آمریکا به منظور مقابله با بحران بیکاری موضوع ایجاد زیرساختارهایی جهت ایجاد موسسات و شرکتهای کوچک را در برنامه خود قرار داد و مرکز رشد را در زمینه های مختلف تاسیس نمود.ایده اصلی تاسیس مراکز رشدو شکل گیری انکوباتورها در دنیا، تهیه بستر مناسب جهت افزایش ضریب موفقیت و کاهش ریسک واحدهای نوپا و حمایت از کارآفرینان فاقد سرمایه و تجربه لازم در حیطه فناوری و شیوه های تجاری سازی ایده ها می باشد اهداف : مطالعات انجام شده نشان می دهد در اقتصاد رو به رشد جهان، توجه به فن آوری و اقتصاد مبتنی بر آن، نقش بسیار موثری در توسعه کارآفرینی، توسعه ملی، رشد و رونق اقتصادی کشورها ایفا می نمایند. لیکن عدم آشنایی موسسات نوپا و یا واحدهای سنتی با شرایط کاری کنونی،بازار مصرف، هزینه های بالای راه اندازی و عدم آشنایی با مدیریت اثرگذاری مدیریت تحول، سبب ناپایداری و ریسک بالای آنها در سالهای ابتدایی تاسیس و یا توسعه می گردد. در همین راستا به منظور حمایت از موسسات کوچک و متوسط در توسعه کارآفرینی، در اکثر کشورها مراکزی بنام مرکز رشد و یا انکوباتور ایجاد شده است. این مراکز معمولاً در یک پارک فناوری و یا یک دانشگاه ایجاد می شوند تا کارآفرین بتواند با دریافت حمایتهای مرکز، دستاوردهای تحقیقاتی، ایده های نوین و یافته های علمی خود را به کسب و کار تجاری تبدیل نماید. رئوس اهدافی که مرکز رشد واحدهای فن آوری دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس برای دستیابی به آنها برنامه ریزی نموده و تلاش می نماید : ۱) ایجاد جاذبه برای شکل گیری شرکت های خصوصی فناوری با ارائه سرویس های مورد نیاز ۲) کاهش ریسک مؤسسات نوبنیاد با کمک به جذب سرمایه های اولیه آنها و ارائه مشاوره های لازم ۳) بسترسازی جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی ۴) ایجاد زمینه کارآفرینی، حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان ۵) کمک به رونق اقتصاد محلی و منطقه ای مبتنی بر فناوری ۶) ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش مدار و فناور فعال در زمینه های فناوری ۷) تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناوری قابل عرضه به بازار ۸) بسترسازی به منظور ایجاد فرصت های شغلی مناسب به منظور جذب کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاه وظایف : مأموریت اصلی مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس : ایجاد یک مرکز قابل اطمینان برای حمایت و هدایت کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی به منظور تجاری سازی ایده ها و پژوهش های دانشگاهی جهت برآوردن نیازهای جامعه میباشد. این مرکز با توجه به امکانات ویژه علمی و پژوهشی آزمایشگاهی دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس به عنوان یک نهاد حمایتی و تسهیل کننده، با ارائه خدمات آموزشی، مشاوره و فنی و اعطای تسهیلات مالی به شرکت های نوپا، فرآیند شکلگیری و رشد بنگاه های کوچک و متوسط دانش بنیان را تسهیل و تسریع می کند و منجر به تولید دانش، ثروت و انتقال تکنولوژی در جامعه می شود. شرکت های پذیرش شده در مرکز رشد، پس از پیاده سازی ایده محوری و تجاری سازی، توسعه و تثبیت محصول در بازار، از مرکز رشد خارج شده و در سایر محیط های صنعتی و تجاری نظیر شهرک های صنعتی و شهرک ها، پارک ها، مراکز و مجتمع های فناوری به فعالیت خویش ادامه خواهند داد. واحدهایی که متقاضی استقرار در مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس می باشند، طی مراحلی ، تقاضای آنها مورد بررسی قرار گرفته و پس از طی مراحلی ، در صورت تصویب نهایی در شورای فناوری در مرکز مستقر می شوند. اهم وظایف مرکز رشد به شرح زیر می باشد: • ارائه خدمات در جهت تسریع رشد واحدهای پذیرفته شده • ارزیابی و مشاوره در جهت اصلاح و بهبود طرح ها و ایده های ارائه شده به مرکز • تامین محل کار و ارائه خدمات اولیه اداری • معرفی جهت استفاده از خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه • نظارت بر روند رشد و تحلیل مستمر دستاوردها بمنظور افزایش کارایی • جهت دهی به طرح ها و ایده ها به منظور رفع نیازهای فناورانه کشور خدمات : o خدمات اداری o خدمات آزمایشگاهی، کارگاهی و اطلاع رسانی o آموزش o خدمات مشاورهای و بازاریابی یکی از رسالتهای مهم مرکز رشد واحدهای فناوری و کارآفرینی دانشگاه ارائه مشاوره به واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد و اعضای کانون شکوفایی خلاقیت توسط افراد متخصص در راستای تبدیل ایده های نو به محصولات با قابلیت تجاری سازی و کمک به رشد هسته ها، شرکتها و واحدهای فناور میباشد. بدین منظور مرکز اقدام به بهره گیری از متخصصان خبره و آشنا به صنعت و بازار نموده تا بتواند با ارائه مشاوره به واحدهای مستقر خود ، به سمت تحقق هر چه بهتر اهداف خویش گام بردارد. ارائه مشاوره در مرکز در زمینه های زیر صورت گرفته می گیرد: ۱) برگزاری جلسات مشاوره با واحدهای فناور در زمینه تجاری سازی ایده محوری؛ ۲) برگزاری جلسه مشاوره در زمینه تدوین طرح کسب و کار؛ ۳) برگزاری جلسات مشاوره بازاریابی و تبلیغات با شرکتهای بزرگ بازاریابی و تبلیغاتی؛ ۴) برگزاری مشاوره قوانین بیمه ای، قانون کار، مدیریت پروژه؛ ۵) برگزاری مشاوره حسابداری؛ |