در حال بارگذاری ...
جمعه 25 آبان 1403

دانشگاه فنی و حرفه ای فارس میزبان دومین همایش نظارت ، ارزیابی وتضمین کیفی

دومین دوره‌ی همایش آموزشی نظارت ، ارزیابی وتضمین کیفی زیر نظام های دانشگاه‌ پیام نور، فنی و حرفه‌ای و فرهنگیان استان فارس در دانشگاه فنی حرفه ای فارس آغاز به کار کرد.


دومین دوره‌ی همایش آموزشی نظارت ، ارزیابی وتضمین کیفی زیر نظام های دانشگاه‌ پیام نور، فنی و حرفه‌ای و فرهنگیان استان فارس در دانشگاه فنی حرفه ای فارس آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس یکشنبه ۲۷ آبان در آئین گشایش دومین همایش نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، پیام نور و فرهنگیان گفت: تعیین شاخص‌های عمومی ارزیابی دانشگاه‌های استان نتیجه این همایش باشد . 

محمدمهدی علویان مهر، با بیان اینکه شاکله اصلی تمام دانشگاه‌ها به هم شبیه است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس می‌توان شاخص‌های عمومی ارزیابی دانشگاه‌ها را تعیین کرد . 

قاسم سلیمی، دبیر هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان فارس، نیز در این آئین به تبیین رویکردهای جدید و ارائه گزارش عملکرد نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان پرداخت و گفت: توجه به کیفیت آموزش همواره یکی از دغدغه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است . 

وی با بیان اینکه بیش از سه دهه تجربه در حوزه آموزش عالی کشور به دست آمده است، تاکید کرد: تجربیات ما حاکی از آن است که در این مسیر کمیت‌گرایی بیش از هرچیزی مورد توجه قرار گرفته و ادامه مسیر ناهموار است . 

دبیر هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان فارس، نظام آموزش عالی کشور را بیش از هر زمان دیگر نیازمند توجه به خودتاملی دانست و افزود: باید بهبود کیفیت به گفتمان غالب در سیستم آموزش عالی کشور تبدیل شود که این مهم با نقد منصفانه حاصل می‌شود . 

غلامرضا یادگارزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، نیز در این آئین به تبیین بحث ارزشیابی کیفیت در نظام آموزش عالی؛ از خود ارزشیابی تا ممیزی پرداخت و گفت: شکل‌گیری هیات‌های ارزیابی استانی نقطه عطفی در راستای بهبود عملکرد موسسات آموزش عالی محسوب می‌شود . 

وی با بیان اینکه تاکنون آنچنان که باید به کیفیت توجه نشده است، عنوان کرد: هرچند طی سالیان گذشته کیفیت آموزش عالی در کشورمان ارتقا یافته اما با استانداردهای جهانی فاصله دارد . 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه نظر مشتریان موسسات آموزش عالی به عنوان مهمترین بهره‌برداران از این موسسات در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های دانشگاه‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: این الزام اخلاقی خود به خود به ارتقای کیفیت در رقابت با سایر موسسات آموزش عالی منجر و دانشگاه ملزم به مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی می‌شود . 

علی موسوی، مدیرکل دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای، نیز در این آئین در خصوص بهبود کیفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد پویایی سیستم سخنرانی کرد و گفت: رضایت دانشجویان از خدمات آموزشی و پژوهشی که به آنها ارائه می‌شود تضمین کیفیت است . 

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با هدف تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار در کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: پویایی سیستم این دانشگاه براساس معیار توانمندی بین‌المللی دنبال می‌شود تا هدف مورد نظر محقق شود. 

دومین همایش آموزشی ارزیابی ویژه دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای،  پیام نور و فرهنگیان صبح یکشنبه۲۷ آبان ماه به میزبانی دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید باهنر شیراز گشایش یافت . 

این همایش در روزهای یکشنبه ۲۷ و دوشنبه ۲۸ آبان ماه با هدف ارتقاء و بهبود کیفیت دانشگاه‌های فنی‌ و حرفه‌ای، پیام نور و فرهنگیان استان فارس کارگاه‌های آموزشی و بازدید های نظارتی خود را برگزار می‌کند . 

آشنایی با مدل‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت زیرنظام‌های آموزش عالی، آگاهی از تجارب و عملکرد هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت هیات استانی دانشگاه شیراز و آشنایی با سامانه HSE مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله مباحثی بود که در آئین گشایش این همایش مطرح و مدل‌ها، عملیات و فرآیند نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، پیام نور و فرهنگیان برای شرکت کنندگان مرور شد . 

روسا، مدیران، مسئولین، دبیران و کارشناسان هیات‌ها و دفاتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی و زیرنظام‌های دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، پیام نور و فرهنگیان استان فارس شرکت‌کنندگان در این همایش هستند . 

برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، جلسات پرسش و پاسخ و بازدید از دانشگاه‌های پیام نور و فرهنگیان و فنی و حرفه‌ای و همچنین برنامه‌های فرهنگی مانند بازدید از اماکن مذهبی و تاریخی شیراز از دیگر بخش‌های دومین همایش آموزشی ارزیابی کیفیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، پیام نور و فرهنگیان است .