برگزاری نشست تخصصی مدرنیزه و احیا نمودن هویت و عناصر معماری گذشته ایران در دانشکده فنی شهید باهنر شیراز
نشست تخصصی مدرنیزه و احیا نمودن هویت و عناصر معماری گذشته ایران با حضور اساتید دانشگاه های شیراز در دانشگاه فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز برگزار گردید.
دبیر انجمن علمی معماری و شهرسازی دانشکده فنی و حرفه ای شهید باهنر شیراز ابتدای جلسه در خصوص برگزاری این نشست گفت: امروز انتقاد های زیادی در رابطه با معماری در جامعه بخصوص در جوامع دانشگاهی و مجموعه های ذیربط در این حوزه وجود دارد. بر همین اساس این انجمن برآن شد تا در این خصوص اقدام به برگزاری سلسله نشست هایی درسطح اساتید و مسئولان و نهاد های اجرایی را داشته باشد.
سعید زحمتکشان ضمن تشکر از مدعوین شرکت کننده از اساتید به ویژه دکتر جلالی و دکتر بامداد از صاحب نظران و فعالان و همچنین سایر اساتید از دانشکده فنی و حرفه ای دختران شیراز ،دانشکده فنی سما واحد شیراز ، دانشگاه ازاد شیراز ، موسسه غیرانتفاعی حافظ و دانشکده فنی شهید باهنر تشکر و برراز امیدواری کرد. این نشست ها به منسجم شدن اهداف متعالی معماری ایرانی اسلامی بینجامد.
در ادامه این جلسه دکتر زراعت پیشه مدرس دانشگاه فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز گفت: امروزه معماری ایران با پیشینه ای تاثیر گذار بر معماری جهان دچار چالش هویتی است و به ارزشهای فرهنگی که از شاخصه های معماری و شهرسازی پایدار است توجه نگردیده است. در گذشته هم با ورود مکتب اسلامی به ایران تحول شگرفی رو به متعالی شدن روی داده است عناصر کالبدی معماری ایرانی در خدمت حکمت اسلامی به خلق معماری با رویکرد نو پرداخته است ولی متاسفانه اکنون معماری معاصر ما دچار بی هویتی و الگو برداری غلط از معماری نو پای غربی است ، بطور مثال استفاده از نمای رومی و سنتوری در نما های امروز خانه های ایران است.
وی در ادامه با اشاره به فراموشی هویت ارانی اسلامی در معماری گفت: تزینات اصیل در معماری سنتی ایران اسلامی شامل نقوش اسلیمی، مینیاتور ایرانی، مینا کاری، معرق کاری، اینه کاری، مقرنس کاری گره چینی وکاشیکاری هفت رنگ با تاکید بر هویت ایرانی اسلامی در معماری امروز به فراموشی سپرده شده است.اما در ژاپن توانسته اند معماری متفاوت و موفقی از معابد سنتی ژاپن خلق کنند. بطور مثال معبد اب تادو آندو که با الهام از حس ارامش و روحانی معابد ژاپنی خلق شده اند.
وی در پایان مطرح کرد: معماران جوان ایران، در زمینه معماری گرایش به کامپیوتر و رسانه است. این معماران همسو با جریانات معماری غرب دغدغهای جز فرار از سیطره معماری مدرن ندارند. اجتناب این نسل از معماری مدرن برخلاف اسلافشان به معنای علاقه آنان به آشتی دادن این شکل از معماری با معماری سنتی ایران نیست و از این رو میتوان آنان را نئو مدرن دانست. البته باید متذکر شد آنچه این روزها در سطح معماری اجتماعی که کارفرمایان آن را سمت و سو می دهند روان است کپی برداری غلط از معماری غربی است مثلا به نمای رومی توجه کنید شاید عدم توانایی معماری معاصر در ایجاد هویتی قدرتمند منجر به این امر بوده است. باید آسیب را جدی گرفت چرا که شهری که ساخته شد غیر قابل تغییر است.
در ادامه امیر رضا ارزاقی مدرس دانشکده فنی و حرفه ای آزاد سما واحد شیراز به بررسی سیر تاریخ معماری پرداخت.
الهام بهبود مدرس دانشکده فنی و حرفه ای دختران شیراز نسبت به سیستم آموزشی معماری به ایراد سخنرانی پرداختند: دربحث پیرامون عدم توجه به زیر ساخت ها توسط معماران ودانشجویان فارغ التحصیل مشغول دربازارکار نقطه نظر اینجانب الهام بهبود دانشجوی دکتری معماری این می باشدکه ،دانشجویانی که ازرشته های فنی هنرستان و حتی ریاضی وارد این رشته (معماری) می شوندباتوجه به عدم غنای سیستم آموزشی چه درمرحله دبیرستان ویاهنرستان دردرس های پایه ای مانندا،اقتصاد، علوم اجتماعی،روانشناسی،و یا حتی سیاست و عدم شناخت مسائل روز دوران خود و یا آموزه هایی ازسیاست،که هر معمار بایستی به عنوان یک اصول پایه ای تئوری بداند، حتی در بدو ورود به این رشته در دانشگاه هم صرفا با مسائل ترسیمی و هنری آشنامی شود، که این خود ریشه این قضیه است چراکه وجودچنین درسهایی برای ارتقاء سطح دانش معمارانی که بایستی زیرساخت های جامعه راباتوجه به مسائل روز همان دوران عیب یابی وحل کنند بسیارضروری ومهم است و بدیهی است عدم تلاش دراین زمینه وعدم درگیری دانشجویان با دغدغه های جامعه و صرف چنین آموزش هایی درمقاطع بالاتر بسیار دیر است زیرا بستر معماری کشورقبل ازشناسایی، به دست پر توان همین دانشجویان فارغ التحصیلی که کمترین دانش رادرزمینه روانشناسی محیط واجتماع .و.....دارند،فارغ ازتوجه به روح زمان جامعه خود به تقلید از فرم های به روز دنیا شکل گرفته است وآن ها در دانشکده ها صرفا یاد گرفته اندکه ظاهر وکالبد معماری را با زمانه هم آوا کنند غافل ازاینکه زیرساختهای آن درجامعه ما شکل نگرفته است.
سرکار خانم دکتر ماریا خسروی مدرس دانشکده فنی و حرفه ای آزاد سما واحد شیراز در خصوص هویت به ایراد سخنرانی پرداختند:از آن جا که هویت برگرفته از هویت مبنی بر جهان بینی انسان است ، می توان گفت که مقوله هویت کالبد شهر موضوعی کیفی و برخاسته از ارزش های والای انسانی است و حرکت ، پویایی و استمرار واقع در ذات مفهوم هویت است که کالبد شهر را شکل داده و به مثابه ماترکی به نسل امروز منتقل کرده است.
ایشان افزودند : در واقع در واقع سیمای کالبدی شهرهای اصیل هر سرزمینی با جهان بینی خاص ، علاوه بر برخورداری از مؤلفه های اقلیمی و زیست بوم منطقه ، نمایانگر ارزش های مکنون در ذات اجتماع و فرهنگ آن سرزمین است که در سیمای آن سرزمین بازتاب می یابد و شهر را متعلق و وابسته به یک سرزمین خاص با جهان بینی و ویژگی های اجتماعی یک سرزمین می کند.
وی افزود : در واقع ،هویت هر شهر ارتباط مستقیم با احساس شهروندان نسبت به استمرار حیات روانی خود دارد.از سویی دیگر،فرآیند تشخیص هویت در واقع نوعی تعیین کیفیت و ارزش گذاری ، توسط ساکنان است که بر اساس میزان احساس تعلق و وابستگی از کمینه تا بیشینه در حال تغییر است.
ایشان در جمع بندی افزودند: هویت شهر تنها زمانی در تعاملش با کالبد شهر ، امکان بازخوانی و روایت می یابد که ارزش های نمادین فرهنگی و اجتماعی شهروندان مورد وقوف و آگاهی قرار گیرند و در غیر این صورت نوعی نا همخوانی در شهر دیده می شود.
سرکار خانم زهرا دهقان گلستانی مدیر گروه معماری دانشکده فنی و حرفه ای دختران شیراز در پاسخ به نظرات اساتید مختلف در خصوص احیای هویت افزودند: جهت احیای بافت ارزشمند تاریخی ابتدا شناخت جامع چه به لحاظ به لحاظ کالبدی و چه روحی نسبت به منطقه مورد نظر صورت پذیرد.
ایشان اذعان داشتند بر این اساس در جهت دستیابی به چنین شناختی طراح و احیاء کننده می بایست علاوه بر شناخت عوامل کالبدی ، در زمینه علوم روانشناسی محیط گام بردارند.چرا که احیاء بدون شناخت علوم رفتاری ، سر انجام آن کالبدی خشک و بی روح را به ارمغان می آوردکه در واقع فرد در ارتباط با آن احساس تعلق نمی کند و ممکن است دربردارنده نیاز های وی نباشدو موجب تعاملی بین وی و محیط نگردد.ایشان در جمع بندی افزودند: بنابراین برای احیاء و حفظ هویت شناخت هر دو عامل کالبد و رفتار انسانی حائز اهمیت است.ضمن آن که یک طراح نیازمند استفاده از سایر علوم در جهت بهبود کیفیت محیط مصنوع می باشد.
سرکار خانم مهندس هانیه جاودانی مدرس دانشکده فنی دختران شیراز در راستای نقش دانشگاه ها در پیشبرد و دستیابی به این اهداف افزود : دربحث سرفصل های دانشگاهی رشته معماری نظر اینجانب به عنوان کارشناسی ارشد معماری و مدرس این رشته این می باشد که سرفصل ها نیاز به بازنگری کلی و همه جانبه دارند. چراکه سرعت شتابان علم و نیاز به هم سو سازی دروس دانشگاهی با ان جهت تربیت معماری که ایندسازان این کشورند امری اجتناب ناپذیر است. همچنین اکتفا به سرفصل هایی که قدمت تدوین آن به بیش از یک ده پیش میرسد پاسخگوی نیاز های فعلی نمیباشد . لذا نیاز به تشکیل کارگروهی جهت تدوین و بازنگری مجدد سرفصل ها و گنجاندن دروس عملی و مورد نیاز کنونی جامعه متناسب با علم روز در این رشته امری کاملا ضروری است.
این نشست به همت انجمن علمی معماری و شهرسازی و مدیریت پژوهش ،فناوری و ارتباط با صنعت این دانشگاه برگزار گردید.